Tuesday 12 April 2011

Telur Palsu?


Kretif betul la researcher kat China ni kan, ada aje dia nak tiru..




Sekarang ni heboh satu negara tentang wujudnya telur ayam tiruan. Di sini saya ingin berkongsi sedilit tentang telur ayam tiruan ini. Kulit luar telur ayam tiruan ini diperbuat daripada bahan kimia Kalsium Karbonat. Kuning telur dan putih telur pula diperbuat dari sebatian sodium alum, gelatin, garam makan, dan pewarna tiruan.



Cara pembuatan telur tiruan ini, masukkan sodium algi dalam air suam dan campurkanbahan kimia lain untuk membentukan seperti putih telur. Kemudian campurkan gelatin dengan asid benzoic untuk menjadikan putih telur seperti putih telur ori. Kuning telur pula dibentuk dengan campurkan perwarna kuning. Dengan menggunakan garam makan bentukan seperti telur dengan menggunakan acuan telur untuk hasilkan membrane telur. Kulit telur pula diperbuat daripada wax lilin, serbuk gypsum dan kalsium bicarbonate.




BAGAIMANA MENGENALI TELUR TIRUAN?:


1) Pegang telur dan rasa kelicinan kulit telur. Permukaan kulit telur tiruan agak kasar. Apabila kita pecahkan telur tiruan ini dan masukan dalam bekas, putih telur dan kuning akan bercantum disebabkan tindak balas udara ke atas bahan kimia telur tiruan. Kulit luar telur tiruan ini lebih berkilat dari telur ayam yang asli. Sukar untuk dibezakan ini sekiranya kualiti telur tiruan baik.



2) Apabila telur tiruan digoncang, telur tiruan akan menghasil bunyi kocakan dalam telur seperti telur busuk.



3) Bila kita menghidu bau telur biasa ia seakan berbau daging ayam yang mentah tetapi telur tiruan tidak akan hasilkan sebarang bau.



4) Bila menjentik kulit telur asli dengan kuku jari, ia kan bunyi seperti rangup. Kulit Telur Tiruan yang diperbuat dari wax tidak punyai bunyi ini.



5) Bila goreng mata lembu (kerbau) kuning telur mudah pecah dan putih telur pula mengeluar bunyi meletop dan menghasilkan lompangan udara yang banyak.



Sekian Tuan-tuan dan Puan-puan... Err.. Jadi, semasa kita membeli telur nanti, perhatikan lah ya...


Credit to Chef Amer...

1 comment:

  1. Секс-эскорт помогут скрасить не только ваш досуг, но также могут украсить вас как мужчину, личность. Сексапильная девушка. Люблю доставлять мужчинам истинное блаженство. 200 гр пол час.

    ReplyDelete